ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU MAŁOLETNIEGO Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI ORAZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI; |
1. W przypadku wypadku młodocianego w placówce należy postępować zgodnie przyjętymi normami prawnymi obowiązującymi w placówce.
2. W każdym przypadku wysłania do placówki małoletniego, który uległ wypadkowi w domu i ma widoczne obrażenia należy pisemnie powiadomić dyrektora placówki w chwili przyjścia małoletniego do placówki wypełniając oświadczenie (zał. Nr 1) i przekazać je w sekretariacie placówki. 3. Zasady postępowania w przypadku informacji o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego, któremu niezbędne jest udzielenie pomocy przedmedycznej lub medycznej, a w szczególności należy: 1) zapewnić małoletniemu poczucie bezpieczeństwa, 2) udzielić małoletniemu pomocy przedmedycznej lub wezwać pogotowie ratunkowe – (jeżeli jest to potrzebne), 3) niezwłocznie zawiadomić dyrektora i rodziców (jeżeli nie są podejrzani o krzywdzenie małoletniego) oraz koordynatora działań przemocowych 4) sporządzić notatkę służbową/zabezpieczyć dowody i przekazać je dyrektorowi. 4. Zasady postępowania w przypadku informacji o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego, a w szczególności: 1) zapewnić małoletniemu poczucie bezpieczeństwa, 2) instruktor systematycznie monitoruje sprawy małoletniego wymienia informacje w ww. zakresie z koordynatorem. 5. W przypadku robienia przez małoletniego sobie krzywdy (np. nie je, samookaleczenia). 1) przeprowadzić z małoletnim rozmowę, z której zostanie sporządzona notatka służbowa, (w miarę możliwości w obecności np. psychologa, pedagoga, pielęgniarki ), 2) przekazać informację o zaistniałej sytuacji/stwierdzonym fakcie dyrektorowi oraz osobie wskazanej w placówce przez dyrektora jako koordynator, 3) nauczyciel instruktor powiadamia rodziców i przeprowadza z nimi rozmowę (wskazuje instytucje pomocowe) i ustala dalsze działania ( w tym objęcie małoletniego opieką psychologa, pedagoga) oraz sporządza notatkę służbową, którą przekazuje koordynatorowi, 4) nauczyciel instruktor systematycznie monitoruje sprawy małoletniego, wymienia informacje w ww. zakresie minimum raz na kwartał z koordynatorem. 6. Wszystkie podejmowane działania są dokumentowane. |
PROCEDURY I OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA SKŁADANIE ZAWIADOMIEŃ O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA NA SZKODĘ MAŁOLETNIEGO, ZAWIADAMIANIE SĄDU OPIEKUŃCZEGO ORAZ W PRZYPADKU INSTYTUCJI, KTÓRE POSIADAJĄ TAKIE UPRAWNIENIA, OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA WSZCZYNANIE PROCEDURY „NIEBIESKIEJ KARTY” Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI ORAZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI. |
1. Osobą odpowiedzialną za zgłaszanie przestępstw, wypełnianiem „Niebieskiej karty” czy informowaniem o przypadkach, gdy małoletni jest w jakiś sposób zaniedbany lub sam robi sobie krzywdę, (np. samookaleczenia, nie je), w tym składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, a w szczególności (odpowiednio), zawiadomienie organów ścigania, sądu rodzinnego jest ww. koordynator (zał. Nr 2).
2. Osoby, które powzięły informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, niezwłocznie zawiadamiają koordynatora i dyrektora oraz przekazują notatkę służbową (posiadaną dokumentację – wskazują dowody). 3. Osoby, które powzięły informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego mają prawo skorzystania w ww. zakresie z uprawnień sygnalisty. 4. Koordynator analizuje informacje i dokumentacje oraz w razie potrzeby uzupełnia ją współpracując z wychowawcą klasy oraz rodzicami (jeżeli informacje nie wskazują na nich jako źródło przemocy), wspólnie podejmują decyzje co do dalszego postępowania informując o tym fakcie dyrektora. 5. Koordynator po uzgodnieniu z dyrektorem zawiadamia organy ścigania lub właściwe instytucje o podejrzeniach placówki i /lub monitoruje dalej sprawę. 6. Koordynator powiadamia nauczyciela instruktora o podejmowanych działaniach. 7. Nauczyciel instruktor na bieżąco monitoruje sytuacje małoletniego, a o swoich ustaleniach informuje koordynatora. 8. W przypadku braku możliwości niezwłocznego zawiadomienia koordynatora oraz dyrektora, osoby które powzięły informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, niezwłocznie zawiadamiają organy ścigania lub właściwe instytucje oraz powiadamiają koordynatora i dyrektora o tym fakcie przekazując stosowną notatkę służbową. |
ZASADY PRZEGLĄDU I AKTUALIZACJI STANDARDÓW. |
Wprowadza się następujące zasady przeglądu i aktualizacji standardów, a zwłaszcza :
1. Dyrektor powołuje zespół ds. przeglądu i aktualizacji standardów. 2. Przewodniczącym zespołu jest koordynator. 3. Zespół ustala regulamin swojej działalności i zasady współpracy z organami szkoły/placówki. 4. Wszyscy (personel szkoły/placówki oraz rodzice i wychowankowie) mają obowiązek na bieżąco informowania koordynatora lub osoby powołane do ww. zespołu 5. Koordynator po przeanalizowaniu uzyskanych informacji z pkt 4, o ustaleniach powiadamia dyrektora placówki, który w sytuacjach wymagających niezwłocznej interwencji w zakresie treści standardów wprowadza stosowne zmiany lub zleca ich przeanalizowanie zespołowi ds. przeglądu aktualizacji standardów. 6. Zespół minimum raz na dwa lata we współpracy z organami placówki dokonuje analizy treści standardów przedstawiając dyrektorowi wnioski i rekomendacje oraz proponując stosowne zmiany w zapisach standardów. Pierwsza analiza zostanie przeprowadzona w terminie do 31 sierpnia 2025 roku. |
ZAKRES KOMPETENCJI OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU DO STOSOWANIA STANDARDÓW. |
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów 1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania standardów jest koordynator. 2. Koordynator we współpracy z dyrektorem jest zobowiązany minimum raz w roku, w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli za zorganizowanie/przeprowadzenie szkolenia personelu placówki oraz w ramach realizacji standardów kontroli zarządczej szkolenia pozostałego personelu do stosowania ww. standardów oraz w przypadku zatrudniania nowego personelu. 3. Koordynator na każdy rok szkolny przygotowuje plan działań w zakresie przygotowania personelu do stosowania ww. standardów, wskazując osoby odpowiedzialne za realizacje poszczególnych działań/zadań oraz przewidywane efekty – koordynuje planowane działania.
|
ZASADY PRZYGOTOWANIA PERSONELU DO STOSOWANIA STANDARDÓW ORAZ SPOSÓB DOKUMENTOWANIA TEJ CZYNNOŚCI. |
1. Działania na rzecz zapoznania personelu ze standardami i przygotowania personelu do stosowania standardów oraz dokumentowania tych czynności są uwzględnione w planach doskonalenia zawodowego personelu wynikających z kontroli zarządczej, a zwłaszcza w planie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
2. Program wychowawczo – profilaktyczny, swoim zakresem obejmuje również działania na rzecz ochrony małoletnich przed przemocą. 3. Koordynator udziela osobom potrzebującym konsultacji w zakresie stosowania ww. standardów, 4. Ponadto, personel potwierdza zapoznanie się z zarządzeniem dyrektora w sprawie wprowadzenia standardów oraz udział w szkoleniach i znajomość zasad postępowania w sytuacjach stosowania przemocy wobec nieletnich podpisując oświadczenie w tym zakresie (zał. 3), 5. Oświadczenia są przekazywane i gromadzone przez koordynatora. |
ZASADY I SPOSÓB UDOSTĘPNIANIA RODZICOM ALBO OPIEKUNOM PRAWNYM LUB FAKTYCZNYM ORAZ MAŁOLETNIM STANDARDÓW DO ZAZNAJOMIENIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA. |
1. Nauczyciele instruktorzy są odpowiedzialni minimum raz w roku (np. we wrześniu) za zapoznanie i przygotowanie rodziców do stosowania standardów i zebranie od nich potwierdzeń o zapoznaniu się w formie oświadczenia.
2. Podjęcie stosownych działań przez nauczyciela instruktora na rzecz zapoznania wychowanków ze standardami działań antyprzemocowych podejmowanych wobec małoletnich wynikają z zapisów programu wychowawczo – profilaktycznego. 3. Standardy są do wglądu u nauczycieli instruktorów, w sekretariacie szkoły/placówki oraz na stronie www.mos.elk.pl 4. Nauczyciel instruktor wpisem w dzienniku zajęć odnotowuje podejmowane działania w ww. zakresie.
|
OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ O ZDARZENIACH ZAGRAŻAJĄCYCH MAŁOLETNIEMU I UDZIELENIE MU WSPARCIA. |
1. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu jest każdy pracownik placówki, który niezwłocznie postępuje zgodnie z przyjętymi standardami z pkt. 3.
2. W zakresie udzielania wsparcia małoletniemu nauczyciele instruktorzy współpracują z rodzicami, specjalistami i innymi nauczycielami w placówce oraz koordynatorem, podejmują stosowne działania lub wnioskują do dyrektora o wsparcie instytucjonalne działań wobec małoletniego 3. Dyrektor podejmuje decyzje w sprawie wsparcia instytucjonalnego małoletniemu na terenie placówki lub wnioskuje do instytucji zewnętrznych zgodnie z ich kompetencjami. |
SPOSÓB DOKUMENTOWANIA I ZASADY PRZECHOWYWANIA UJAWNIONYCH LUB ZGŁOSZONYCH INCYDENTÓW LUB ZDARZEŃ ZAGRAŻAJĄCYCH DOBRU MAŁOLETNIEGO. |
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń:
1. Sposób dokumentowania ujawnionych podejrzeń lub incydentów określają zapisy poszczególnych standardów. 2. Zasady przechowywania dokumentacji określa instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt, a w zakresie ochrony danych „Polityka ochrony danych”. 3. Dyrektor pisemnie upoważnia personel do dostępu do danych szczególnych, w ujęciu RODO dotyczących zakresu ww. standardów. 4. Koordynator prowadzi indywidulane teczki spraw małoletnich w stosunku do których zostały podjęte działania wynikające z ww. standardów. 5. Dyrektor stwarza warunki do przechowywania i zabezpieczenia ww. dokumentacji z uwzględnieniem bezpieczeństwa „szczególnych – wrażliwych danych” wynikających z RODO. |
WYMOGI DOTYCZĄCE BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIMI, A W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI ORAZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI. |
1. Do wymogów dotyczących bezpiecznych relacji między małoletnimi należy zaliczyć zwłaszcza: wzajemny szacunek, akceptacja odmienności – tolerancja „inności”- współpraca ze sobą, pomaganie sobie, docenianie działań/postaw, odnoszenie się do siebie w sposób kulturalny, przestrzegamy przyjętych zasad, norm bezpiecznego zachowania.
2. Do zachowań niedozwolonych należy w szczególności zaliczyć stosowanie przemocy w tym zwłaszcza: wyśmiewanie, hejtowanie w sieci, wykluczanie ze wspólnych zabaw lub innych działań, używanie form przemocy przede wszystkim fizycznej i psychicznej, 3. O wszelkich zachowaniach niedozwolonych lub o nie stosowaniu się do wymogów bezpiecznych relacji należy niezwłocznie zawiadamiać nauczyciela instruktora wychowanka pokrzywdzonego, który jest zobowiązany we współpracy z innymi nauczycielami instruktorami (zwłaszcza jeżeli dotyczy to agresora lub świadków) przeprowadzić postępowanie wyjaśniające. 4. Osoby zgłaszające zachowania, o których mowa w pkt.3 mają prawo skorzystać z uprawnień sygnalisty. 5. Zauważane drastyczne, przejawy nadużyć nauczyciel instruktor zgłasza koordynatorowi, który po uzgodnieniu z dyrektorem zgłasza sprawę do organów ścigania lub właściwym instytucjom. 6. W swoich działaniach nauczyciele instruktorzy współpracują z rodzicami małoletnich, specjalistami oraz koordynatorem i podejmują stosowne działania wychowawcze. 7. O wynikach przeprowadzonych działań i podjętych interwencji oraz uzyskanych efektach w tym wnioskach i rekomendacjach nauczyciel instruktor informuje dyrektora i koordynatora oraz rodziców (jeżeli nie są agresorami). |
ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI ORAZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI. |
Przyjmuje się następujące zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet, a w szczególności:
1. Małoletni przynoszą do placówki na zajęcia organizowane przez placówkę urządzenia elektroniczne z dostępem do sieci Internet zwane dalej urządzeniami na własną odpowiedzialność, za zgodą i na odpowiedzialność rodziców. 2. Placówka nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, zagubienie czy kradzież ww. urządzeń . 3. Podczas zajęć edukacyjnych włączanie i używanie urządzeń jest możliwe za zgodą lub na polecenie osoby sprawującej opiekę/prowadzącej zajęcia, 4. W czasie godzin lekcyjnych kontakt z małoletnim jest możliwy poprzez Sekretariat placówki oraz nauczycieli instruktorów. 5. Dopuszcza się możliwość korzystania z urządzeń podczas przerw, po zajęciach lub przed zajęciami z zachowaniem przyjętych norm społecznych i etycznych szczegółowo doprecyzowanych w statucie placówki. 6. Niedopuszczalne jest nagrywanie dźwięku, obrazu oraz fotografowanie za pomocą telefonu lub innych urządzeń elektronicznych na terenie placówki oraz podczas zajęć organizowanych przez placówkę. 7. W szczególnych sytuacjach można ładować urządzenia z dostępem do Internetu w sekretariacie placówki. 8. Wychowankowie niepełnosprawni oraz z SPE, za zgodą nauczyciela, mogą korzystać z urządzeń z dostępem do Internetu ułatwiających im funkcjonowanie 9. W urządzeniu z dostępem do Internetu przynoszonym przez małoletniego zaleca się zainstalowanie przez rodziców kontroli rodzicielskiej. |
PROCEDURY OCHRONY DZIECI PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI I ZAGROŻENIAMI W SIECI INTERNET ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH ORAZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI |
1. W ramach ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nauczyciele instruktorzy powinni zwłaszcza:
1) w ramach realizacji programu wychowawczo – profilaktycznego placówki informować wychowanków o zagrożeniach i bezpiecznym korzystaniu z Internetu, 2) na zebraniach z rodzicami informować ich/przeprowadzać szkolenia o zagrożeniach dzieci podczas korzystania z Internetu oraz o sposobach zabezpieczania sieci oraz bezpiecznego korzystania z Internetu. 2. Dyrektor placówki w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli w zależności od potrzeb organizuje szkolenia w ww. zakresie.
|
ZASADY USTALANIA PLANU WSPARCIA MAŁOLETNIEGO PO UJAWNIENIU KRZYWDZENIA Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI ORAZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI. |
1. Nauczyciel wskazany przez dyrektora do udzielenia wsparcia wychowankowi po ujawnieniu krzywdzenia opracowuje plan wsparcia małoletniego we współpracy z koordynatorem ds. przemocowych i specjalistami. 2. Plan ma się opierać na rzetelnej diagnozie potrzeb i analizie możliwości wychowanka. 3. Plan akceptuje dyrektor powiadamiając rodziców/prawnego opiekuna wychowanka zwłaszcza o : 1) formie i zakresie planowanego wsparcia, 2) osobie/ach udzielających wsparcia, 3) przewidywanych sposobach ewaluacji, 4) zakładanych efektach. 4. W pracach zespołu może uczestniczyć rodzic, jeżeli nie jest podejrzewany o działania przemocowe wobec małoletniego. |
Załącznik
Na podstawie art.68 ust.1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz.900) i art.69 ust. 1 pkt 3 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U z 2023 r. poz. 1270) oraz art. 22c i art. 22b Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) i art. 7 pkt 6 Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606) zarządzam co następuje:
1) składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, oraz za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ;
2) przygotowanie personelu szkoły do stosowania standardów zgodnie ze stosownymi zapisami ze standardów;
3) przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i organizowanie udzielenia mu wsparcia.
ZAŁĄCZNIK NR 1
Oświadczam, że w dniu …………………..….. wychowanek/małoletni………………………………………………………………………….., klasa/grupa ……………………………
uległ wypadkowi w domu, polegającym na ………………………………………………………………………………..…………………………..…………………, w związku z czym powstały urazy
tj. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… .
Dziecko/małoletni przyprowadzone zostało (wysłane) do szkoły/placówki/przedszkola/ żłobka z widocznymi zmianami typu …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………… ………………………………………
(Data i podpis czytelny rodzica) (Data i podpis personelu)
ZAŁĄCZNIK NR 3
Ja niżej podpisana/y ……………. oświadczam, że w dniu……… zostałem zapoznana/y ze standardami ochrony małoletnich i zasadami ich stosowania
w Międzyszkolnym Ośrodku Sportowym w Ełku .
Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Lp. | Imię i nazwisko | Podpis czytelny | Uwagi |
1 | |||
2 | |||
3 | |||
4 | |||
5 | |||
6 | |||
7 | |||
8 | |||
9 | |||
10 | |||
11 | |||
12 | |||
13 |
ZAŁĄCZNIK NR 2
Ełk, dn. ………………………
(miejscowość, data)
…………………………………
(pieczęć placówki)
………………………..……………….………………….
(dane jednostki Policji lub prokuratury)
o popełnieniu przestępstwa /podejrzeniu popełnienia przestępstwa
Zawiadomienie o popełnieniu/podejrzeniu popełnienia w dniu …………………..…. w ………………………………………… przestępstwa …………………………………………………………… (rodzaj przestępstwa) na szkodę ……………………………………………………………………..…., przez ………………………………………………………………………………… (dane sprawcy lub informacja, że sprawca nieznany) oraz wnoszę o wszczęcie w tej sprawie postępowania przygotowawczego.
Uzasadnienie
(należy tu zwięźle opisać stan faktyczny oraz zachowanie sprawcy, które zdaniem zawiadamiającego nosi cechy przestępstwa i ewentualnie podać dowody na poparcie swoich twierdzeń)
……………………………………
(podpis zgłaszającego)
Załączniki:
(należy wymienić tutaj dokumenty, do których odnosiliśmy się w uzasadnieniu)
Załącznik
Na podstawie art.68 ust.1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz.900) i art.69 ust. 1 pkt 3 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U z 2023 r. poz. 1270) oraz art. 22c i art. 22b Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) i art. 7 pkt 6 Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606) zarządzam co następuje:
Przewodniczący – Pan Sebastian Kosiorek – koordynator ds. antyprzemocowych w placówce;
Członek – Pani Wioleta Książek – przewodnicząca Rady Rodziców;
Członek – Pani Monika Nagolska – przedstawiciel Rady Pedagogicznej;
Członek – Pani Katarzyna Lasota – przedstawiciel administracji i obsługi placówki;
Członek – ……………………………………………………….. przewodnicząca Rady Wychowanków.
Załącznik: …
2.Protokół z zebrania rady należy sporządzić w terminie 7 dni w pliku WORD.
6.Sprostowanie oczywistych pomyłek dokonuje protokolant poprzez przekreślenie błędnie wpisanego tekstu kolorem czerwonym, dokonanie wpisu właściwego i złożenie czytelnego podpisu – na dole protokołu wpisuje się, że dokonano (liczba) … poprawek, na stronie (nr.) ….., w wierszu (nr.) ….. . Stwierdzenie to podpisuje przewodniczący Zespołu i protokolant.
Przewodniczący zespołu