Kontrast:
Kontrast normalny Kontrast
Czcionka:
A- A A+
GŁÓWNA / SEKCJE SPORTOWE / SEKCJA WIOŚLARSKA / AKTUALNOŚCI / STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W MOS EŁK
SEKCJA WIOŚLARSKA
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W MOS EŁK

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w Międzyszkolnym Ośrodku Sportowym
w Ełku

PODSTAWA PRAWNA:
v  Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) – art.4 pkt 1, art.12 pkt 6, art.21 pkt 1.,art. 22c, art. 22b

v  Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606) – art. 7 pkt 6

 

SPOSÓB DOKUMENTOWANIA WYPEŁNIANIA OBOWIĄZKU KONTROLI PRACOWNIKÓW PRZED DOPUSZCZENIEM DO PRACY Z MAŁOLETNIMI W ZAKRESIE SPEŁNIANIA PRZEZ NICH WARUNKÓW NIEKARALNOŚCI ZA PRZESTĘPSTWA PRZECIWKO WOLNOŚCI SEKSUALNEJ I OBYCZAJNOŚCI.
1.       Dyrektor  – przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, ma obowiązek w zakresie uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zgromadzone w  Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, zwany dalej „Rejestrem”.

2.       Sprawdzenie dotyczy również osób sprawujących opiekę nad małoletnimi podczas wycieczki, dyskoteki, zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych organizowanych przez szkołę oraz wyjazdy na zieloną szkołę, konkursy zawody etc.

3.       Osoba, o której mowa w pkt. 1 i 2 przedkłada Dyrektorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz
z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

4.       Osoba, o której mowa w pkt. 1 i 2 posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada dyrektorowi informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi lub stosowne oświadczenia zgodnie z wymogami art. 21  Ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) zwany dalej ustawą.

5.       Informacje z rejestru , dyrektor utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych personelu/pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

6.       Informacje oraz oświadczenia – dotyczy obcokrajowców, osób mieszkających za granicą – dyrektor załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.

7.       Wprowadza się zasady postepowania w przypadku dopuszczania do pracy innych osób niż personel szkoły/placówki, w szczególności osoba, która ma pełnić funkcję/zadania opiekuna/prowadzącego zajęcia i inne wynikające z art.21 ust.1, na piśmie wyraża zgodę :

1)      na jej pełnienie/wykonywanie,

2)      na przetwarzanie danych osobowych (jakim jest imię i nazwisko i numer pesel) w celu sprawdzenia czy nie jest ujęty w „Rejestrze”,

3)      przedkłada dyrektorowi  informację z Krajowego Rejestru Karnego zgodnie z art.21 ust.3 ustawy,

4)      w przypadku osoby będącej obcokrajowcem składa oświadczenie (art. 21 ust.4 -8) ustawy.

 

8.       Dyrektor  (szczegółowe zapisy Rozdział 3 Ustawy)  w szczególności:

1)      sprawdza zawartość Rejestru/analizuje informacje z Krajowego Rejestru Karnego,

2)      ustala  z IOD zasady postępowania ze zgodami opiekunów oraz zapewnieniem poufności danych tam zawartych,

3)      utrwala w formie wydruku informację z Rejestru oraz informację z Krajowego Rejestru Karnego i załącza do zgody opiekuna,

4)      wyraża lub odmawia zgody,

5)      zapewnia zasady archiwizowania dokumentów; (jrwa + instrukcja kancelaryjna).

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIM, A PERSONELEM, A W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE WOBEC MAŁOLETNICH Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI ORAZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.
1.         Personel w celu zapewnienia bezpiecznych  relacji między małoletnim a personelem jest zobowiązany do stosowania w szczególności następujących zasad wobec uczniów:

1)      uznanie, zaufanie, szacunek, autentyczność, szczerość, wrażliwość i  lojalność, otwartość, wyrozumiałość,  współpraca, umiejętność słuchania, empatia,

2)      jasnej komunikacji – prostego przekazu (ETR),

3)      zachowania podmiotowości małoletniego,

4)      przyznanie się małoletniemu do błędu (przepraszanie),

5)      rozpoznania potrzeb, możliwości i zasobów małoletniego,

6)      ochrony wizerunku małoletniego.

2.          Zachowania niedozwolone wobec małoletnich z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
w szczególności:

1)        zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie, obrażanie, podnoszenie głosu,

2)        ujawnienie informacji mogących naruszać dobro małoletniego w tym danych szczególnych (wrażliwych) zgodnie z RODO,

3)        naruszanie nietykalności fizycznej małoletniego (zwłaszcza niewłaściwy dotyk, popychanie, szturchanie),

4)        spanie z małoletnim w jednym łóżku  (np. podczas biwaku, „zielonej szkoły/placówki”, wycieczki),

5)        kontakt fizyczny przekraczający potrzeby wykonywania niezbędnych czynności higieniczno – pielęgnacyjnych,

6)        kontakty prywatne z małoletnim w mediach społecznościowych.

3.              Każda osoba, która stwierdzi jakiekolwiek naruszenia którejkolwiek z  ww. zasad jest zobowiązana o powyższym fakcie powiadomić dyrektora placówki.

4.              Osoba zgłaszająca naruszenie, o którym mowa w pkt. III ma prawo skorzystać z uprawnień przysługujących dla sygnalisty zgodnie z zasadami przyjętymi
w placówce.

5.                  Dyrektor po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego podejmuje stosowne działania organizacyjno – prawne, w zależności od wyników swoich ustaleń.

6.                  Dyrektor jest zobowiązany do dokumentowania swoich działań w ww. zakresie.

ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU MAŁOLETNIEGO Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI ORAZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI;
1.              W przypadku wypadku młodocianego w placówce należy postępować zgodnie przyjętymi normami prawnymi obowiązującymi w placówce.

2.              W każdym przypadku wysłania do placówki małoletniego, który uległ wypadkowi w domu i ma widoczne obrażenia należy pisemnie powiadomić dyrektora placówki w chwili przyjścia małoletniego do placówki wypełniając oświadczenie (zał. Nr 1) i przekazać je w sekretariacie placówki.

3.              Zasady postępowania w przypadku informacji o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego, któremu niezbędne jest udzielenie pomocy przedmedycznej lub medycznej, a w szczególności należy:

1)        zapewnić małoletniemu poczucie bezpieczeństwa,

2)        udzielić małoletniemu  pomocy przedmedycznej lub wezwać pogotowie ratunkowe  – (jeżeli jest to potrzebne),

3)        niezwłocznie zawiadomić dyrektora i rodziców (jeżeli nie są podejrzani o krzywdzenie małoletniego) oraz koordynatora działań przemocowych
w placówce,

4)        sporządzić notatkę służbową/zabezpieczyć dowody i przekazać je dyrektorowi.

4.              Zasady postępowania w przypadku informacji o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego, a w szczególności:

1)        zapewnić małoletniemu poczucie bezpieczeństwa,

2)        instruktor systematycznie monitoruje sprawy małoletniego wymienia informacje w ww. zakresie z koordynatorem.

5.              W przypadku robienia przez małoletniego sobie krzywdy (np. nie je, samookaleczenia).

1)        przeprowadzić z małoletnim rozmowę, z której zostanie sporządzona notatka służbowa, (w miarę możliwości w obecności np. psychologa, pedagoga, pielęgniarki ),

2)        przekazać informację o zaistniałej sytuacji/stwierdzonym fakcie dyrektorowi  oraz osobie wskazanej w placówce przez dyrektora jako koordynator,

3)        nauczyciel instruktor powiadamia  rodziców i przeprowadza z nimi rozmowę (wskazuje instytucje pomocowe) i ustala dalsze działania ( w tym objęcie małoletniego opieką psychologa, pedagoga)  oraz sporządza notatkę służbową, którą przekazuje koordynatorowi,

4)        nauczyciel instruktor  systematycznie monitoruje sprawy małoletniego, wymienia informacje w ww. zakresie minimum raz na kwartał z koordynatorem.

6.              Wszystkie podejmowane działania są dokumentowane.

PROCEDURY I OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA SKŁADANIE ZAWIADOMIEŃ O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA NA SZKODĘ MAŁOLETNIEGO, ZAWIADAMIANIE SĄDU OPIEKUŃCZEGO ORAZ W PRZYPADKU INSTYTUCJI, KTÓRE POSIADAJĄ TAKIE UPRAWNIENIA, OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA WSZCZYNANIE PROCEDURY „NIEBIESKIEJ KARTY” Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI DZIECI  Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI ORAZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.
1.       Osobą odpowiedzialną za zgłaszanie przestępstw, wypełnianiem „Niebieskiej karty” czy informowaniem o przypadkach, gdy małoletni jest w jakiś sposób zaniedbany lub sam robi sobie krzywdę, (np. samookaleczenia, nie je), w tym  składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, a w szczególności (odpowiednio), zawiadomienie organów ścigania,  sądu rodzinnego  jest ww. koordynator (zał. Nr 2).

2.       Osoby, które powzięły informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, niezwłocznie zawiadamiają koordynatora i dyrektora oraz przekazują notatkę służbową (posiadaną dokumentację – wskazują dowody).

3.       Osoby, które powzięły informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego mają prawo skorzystania w ww. zakresie z uprawnień sygnalisty.

4.       Koordynator analizuje informacje i dokumentacje oraz w razie potrzeby uzupełnia ją współpracując z wychowawcą klasy oraz rodzicami (jeżeli informacje nie wskazują na nich jako źródło przemocy), wspólnie podejmują decyzje co do dalszego postępowania informując o tym fakcie dyrektora.

5.       Koordynator po uzgodnieniu z dyrektorem zawiadamia organy ścigania lub właściwe instytucje o podejrzeniach placówki i /lub monitoruje dalej sprawę.

6.       Koordynator  powiadamia nauczyciela instruktora o podejmowanych działaniach.

7.       Nauczyciel instruktor na bieżąco monitoruje sytuacje małoletniego, a o swoich ustaleniach informuje koordynatora.

8.       W przypadku braku możliwości niezwłocznego zawiadomienia koordynatora oraz dyrektora, osoby które powzięły informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, niezwłocznie zawiadamiają organy ścigania lub właściwe instytucje oraz powiadamiają koordynatora i dyrektora o tym fakcie przekazując stosowną notatkę służbową.

ZASADY PRZEGLĄDU I AKTUALIZACJI STANDARDÓW.
Wprowadza się następujące zasady przeglądu i aktualizacji standardów, a zwłaszcza :

1.       Dyrektor powołuje zespół ds. przeglądu i aktualizacji standardów.

2.       Przewodniczącym zespołu jest koordynator.

3.       Zespół ustala regulamin swojej działalności i zasady współpracy z organami szkoły/placówki.

4.       Wszyscy (personel szkoły/placówki oraz rodzice i wychowankowie) mają obowiązek na bieżąco informowania koordynatora lub osoby powołane do ww. zespołu
o potrzebie zmian/rozszerzenia zakresu standardów.

5.       Koordynator po przeanalizowaniu uzyskanych  informacji z pkt 4,  o ustaleniach powiadamia dyrektora placówki, który w sytuacjach wymagających niezwłocznej interwencji w zakresie treści standardów wprowadza stosowne zmiany  lub zleca ich przeanalizowanie zespołowi ds. przeglądu aktualizacji standardów.

6.       Zespół minimum raz na dwa lata we współpracy z organami placówki dokonuje analizy treści standardów przedstawiając dyrektorowi wnioski i rekomendacje oraz proponując stosowne zmiany w zapisach standardów. Pierwsza analiza zostanie przeprowadzona w terminie do 31 sierpnia 2025 roku.

ZAKRES KOMPETENCJI OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU DO STOSOWANIA STANDARDÓW.
 

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów

1.       Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania standardów jest koordynator.

2.       Koordynator we współpracy z dyrektorem  jest zobowiązany minimum raz w roku, w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli za zorganizowanie/przeprowadzenie szkolenia personelu placówki oraz w ramach realizacji standardów kontroli zarządczej  szkolenia pozostałego personelu do stosowania ww. standardów oraz w przypadku zatrudniania nowego personelu.

3.       Koordynator na każdy rok szkolny przygotowuje plan działań w zakresie przygotowania personelu do stosowania ww. standardów, wskazując osoby odpowiedzialne za realizacje poszczególnych działań/zadań oraz przewidywane efekty – koordynuje planowane działania.

 

ZASADY PRZYGOTOWANIA PERSONELU DO STOSOWANIA STANDARDÓW  ORAZ SPOSÓB DOKUMENTOWANIA TEJ CZYNNOŚCI.
1.    Działania na rzecz zapoznania personelu ze standardami i przygotowania personelu do stosowania standardów oraz dokumentowania tych czynności są  uwzględnione w planach doskonalenia zawodowego personelu wynikających z kontroli zarządczej, a zwłaszcza w planie doskonalenia zawodowego nauczycieli.

2.    Program wychowawczo – profilaktyczny, swoim zakresem obejmuje również działania na rzecz ochrony małoletnich przed przemocą.

3.    Koordynator udziela osobom potrzebującym konsultacji w zakresie stosowania ww. standardów,

4.    Ponadto, personel potwierdza zapoznanie się z zarządzeniem dyrektora w sprawie wprowadzenia standardów oraz udział  w szkoleniach i znajomość zasad postępowania w sytuacjach stosowania przemocy wobec nieletnich podpisując oświadczenie w tym zakresie (zał. 3),

5.    Oświadczenia są przekazywane i gromadzone przez koordynatora.

ZASADY I SPOSÓB UDOSTĘPNIANIA RODZICOM ALBO OPIEKUNOM PRAWNYM LUB FAKTYCZNYM ORAZ MAŁOLETNIM STANDARDÓW DO ZAZNAJOMIENIA SIĘ
Z NIMI I ICH STOSOWANIA.
1.       Nauczyciele instruktorzy są odpowiedzialni  minimum raz w roku  (np. we wrześniu) za zapoznanie i  przygotowanie rodziców do stosowania standardów i zebranie od nich potwierdzeń o zapoznaniu się w formie oświadczenia.

2.       Podjęcie stosownych działań przez nauczyciela instruktora na rzecz zapoznania wychowanków ze standardami działań antyprzemocowych podejmowanych wobec małoletnich wynikają z zapisów programu wychowawczo – profilaktycznego.

3.       Standardy są do wglądu u nauczycieli instruktorów, w sekretariacie szkoły/placówki oraz na stronie www.mos.elk.pl

4.       Nauczyciel instruktor  wpisem w dzienniku zajęć odnotowuje podejmowane działania w ww. zakresie.

 

OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ O ZDARZENIACH ZAGRAŻAJĄCYCH MAŁOLETNIEMU I UDZIELENIE MU WSPARCIA.
1.       Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu jest każdy pracownik placówki, który niezwłocznie postępuje zgodnie z przyjętymi standardami z pkt. 3.

2.       W zakresie udzielania wsparcia małoletniemu nauczyciele instruktorzy współpracują z rodzicami, specjalistami i innymi nauczycielami w placówce oraz koordynatorem, podejmują stosowne działania lub wnioskują do dyrektora o wsparcie instytucjonalne działań wobec małoletniego

3.       Dyrektor podejmuje decyzje w sprawie wsparcia instytucjonalnego  małoletniemu na terenie placówki  lub wnioskuje do instytucji zewnętrznych zgodnie z ich kompetencjami.

SPOSÓB DOKUMENTOWANIA I ZASADY PRZECHOWYWANIA UJAWNIONYCH LUB ZGŁOSZONYCH INCYDENTÓW LUB ZDARZEŃ ZAGRAŻAJĄCYCH
DOBRU MAŁOLETNIEGO.
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń:

1.       Sposób dokumentowania ujawnionych podejrzeń lub incydentów określają zapisy poszczególnych standardów.

2.       Zasady przechowywania dokumentacji określa  instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt,  a w zakresie ochrony danych „Polityka ochrony danych”.

3.       Dyrektor pisemnie upoważnia personel do dostępu do danych szczególnych, w ujęciu RODO dotyczących zakresu ww. standardów.

4.       Koordynator prowadzi indywidulane teczki spraw małoletnich w stosunku do których zostały podjęte działania wynikające z ww. standardów.

5.      Dyrektor stwarza warunki do przechowywania i zabezpieczenia ww. dokumentacji z uwzględnieniem bezpieczeństwa „szczególnych – wrażliwych danych” wynikających z RODO.

WYMOGI DOTYCZĄCE BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIMI, A W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI DZIECI
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI ORAZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.
1.       Do wymogów dotyczących bezpiecznych relacji między małoletnimi należy zaliczyć zwłaszcza: wzajemny szacunek, akceptacja odmienności – tolerancja „inności”-  współpraca ze sobą, pomaganie sobie, docenianie działań/postaw, odnoszenie się do siebie w sposób kulturalny, przestrzegamy przyjętych zasad, norm bezpiecznego zachowania.

2.       Do zachowań niedozwolonych należy w szczególności zaliczyć stosowanie przemocy w tym zwłaszcza: wyśmiewanie, hejtowanie w sieci, wykluczanie ze wspólnych zabaw lub innych działań, używanie form przemocy przede wszystkim fizycznej i psychicznej,

3.       O wszelkich zachowaniach niedozwolonych lub o nie stosowaniu się do wymogów bezpiecznych relacji należy niezwłocznie zawiadamiać nauczyciela instruktora wychowanka pokrzywdzonego, który jest zobowiązany we współpracy z innymi nauczycielami instruktorami (zwłaszcza jeżeli dotyczy to agresora lub świadków) przeprowadzić postępowanie wyjaśniające.

4.       Osoby zgłaszające zachowania, o których mowa w pkt.3 mają prawo skorzystać z uprawnień sygnalisty.

5.       Zauważane drastyczne, przejawy nadużyć nauczyciel instruktor zgłasza koordynatorowi, który po uzgodnieniu z dyrektorem zgłasza sprawę do organów ścigania lub właściwym instytucjom.

6.       W swoich działaniach nauczyciele instruktorzy współpracują z rodzicami małoletnich, specjalistami oraz koordynatorem  i podejmują stosowne działania wychowawcze.

7.       O wynikach przeprowadzonych działań i podjętych interwencji oraz uzyskanych efektach w tym wnioskach i rekomendacjach nauczyciel instruktor informuje  dyrektora i koordynatora oraz rodziców (jeżeli nie są agresorami).

ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI ORAZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.
        Przyjmuje się następujące zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet, a w szczególności:

1.       Małoletni przynoszą do placówki  na zajęcia organizowane przez placówkę urządzenia elektroniczne z dostępem do sieci Internet zwane dalej urządzeniami  na własną odpowiedzialność, za zgodą i na odpowiedzialność rodziców.

2.       Placówka nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, zagubienie czy kradzież ww. urządzeń .

3.       Podczas zajęć edukacyjnych włączanie i  używanie urządzeń jest możliwe za zgodą lub na polecenie osoby sprawującej opiekę/prowadzącej zajęcia,
w pozostałych sytuacjach wyłączone urządzenia są schowane w torbach/plecakach lub szafkach.

4.       W czasie godzin lekcyjnych kontakt z małoletnim jest możliwy poprzez Sekretariat placówki oraz nauczycieli instruktorów.

5.       Dopuszcza się możliwość korzystania z urządzeń podczas przerw, po zajęciach lub przed zajęciami z zachowaniem przyjętych norm społecznych i etycznych szczegółowo doprecyzowanych w statucie placówki.

6.       Niedopuszczalne jest nagrywanie dźwięku, obrazu oraz fotografowanie za pomocą telefonu lub innych urządzeń elektronicznych na terenie placówki  oraz podczas zajęć organizowanych przez placówkę.

7.       W szczególnych sytuacjach można  ładować urządzenia z dostępem do Internetu w sekretariacie placówki.

8.       Wychowankowie niepełnosprawni oraz z SPE, za zgodą nauczyciela, mogą korzystać z urządzeń z dostępem do Internetu ułatwiających im funkcjonowanie
w placówce.

9.       W urządzeniu z dostępem do Internetu przynoszonym przez małoletniego zaleca się zainstalowanie przez rodziców kontroli rodzicielskiej.

PROCEDURY OCHRONY DZIECI PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI I ZAGROŻENIAMI W SIECI INTERNET ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH ORAZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
1.       W ramach ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi  nauczyciele instruktorzy powinni zwłaszcza:

1)        w ramach realizacji programu wychowawczo – profilaktycznego placówki informować wychowanków o zagrożeniach  i bezpiecznym korzystaniu z Internetu,

2)        na zebraniach z rodzicami informować ich/przeprowadzać szkolenia  o zagrożeniach dzieci podczas korzystania z Internetu oraz o sposobach zabezpieczania sieci  oraz bezpiecznego korzystania z Internetu.

2.       Dyrektor placówki w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli w zależności od potrzeb organizuje szkolenia w ww. zakresie.

 

ZASADY USTALANIA PLANU WSPARCIA MAŁOLETNIEGO PO UJAWNIENIU KRZYWDZENIA Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI  ORAZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.
1.       Nauczyciel wskazany przez dyrektora do udzielenia wsparcia wychowankowi po ujawnieniu krzywdzenia  opracowuje plan wsparcia małoletniego we współpracy
z koordynatorem ds. przemocowych i specjalistami.

2.       Plan ma się opierać na rzetelnej diagnozie potrzeb i analizie możliwości wychowanka.

3.       Plan  akceptuje dyrektor powiadamiając rodziców/prawnego opiekuna wychowanka zwłaszcza o :

1)             formie i zakresie planowanego wsparcia,

2)             osobie/ach udzielających wsparcia,

3)             przewidywanych sposobach ewaluacji,

4)             zakładanych efektach.

4.       W pracach zespołu może uczestniczyć rodzic, jeżeli nie jest podejrzewany o działania przemocowe wobec małoletniego.

 

 

 

 

 

 

Załącznik

Zarządzenie nr … Dyrektora MOS Ełk   z dnia 20 maja 2024 r.

w sprawie wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich

Na podstawie art.68 ust.1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz.900) i art.69 ust. 1 pkt 3 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U z 2023 r. poz. 1270) oraz art. 22c i art. 22b Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.)  i art. 7 pkt 6 Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606)  zarządzam co następuje:

  • 1.1. Wprowadzam Standardy Ochrony Małoletnich z uwzględnieniem osób ze szczególnymi potrzebami ,w tym osób z niepełnosprawnościami  stanowiące zał.1 do zarządzenia zwane dalej standardami.
  1. Procedury zawierające standardy mają chronić dziecko przed ich wtórną wiktymizacją (czyli działaniem wyrządzające komuś krzywdę, sprawiające, że dana osoba staje się jego ofiarą) i każda osoba, która bierze udział w procedurze reagowania na podejrzenie krzywdzenia dziecka jest zobowiązana do tego, aby wszystkie działania przeprowadzić zgodnie z dobrem dziecka oraz jego interesem z zachowaniem zasady poufności i nie doprowadzenie do traumatyzacji dziecka.
  • 2. 1. Powołuje Pana Sebastiana Kosiorka na koordynatora ds. antyprzemocowych w szkole zwanego/ej dalej koordynatorem.
  1. Zadania koordynatora wynikają z zapisów ww. standardów.
  2. Koordynator jest również odpowiedzialny za:

1) składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, oraz za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ;

2) przygotowanie personelu szkoły do stosowania standardów zgodnie ze stosownymi zapisami ze standardów;

3) przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i organizowanie udzielenia mu wsparcia.

  • 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem  20 maja 2024 roku.

 

ZAŁĄCZNIK NR 1

OŚWIADCZENIE

 

Oświadczam, że w dniu …………………..….. wychowanek/małoletni………………………………………………………………………….., klasa/grupa ……………………………

uległ wypadkowi w domu, polegającym na ………………………………………………………………………………..…………………………..…………………, w związku z czym powstały urazy
tj. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… .

Dziecko/małoletni  przyprowadzone zostało (wysłane) do szkoły/placówki/przedszkola/ żłobka z widocznymi zmianami typu …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
 

…………………………………………………                                                                                 ………………………………………
(Data i podpis czytelny rodzica)                                                                                                                                                           (Data i podpis personelu)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 3

OŚWIADCZENIE

 

Ja niżej podpisana/y ……………. oświadczam, że w dniu……… zostałem zapoznana/y ze standardami ochrony małoletnich i zasadami ich stosowania
w  Międzyszkolnym Ośrodku Sportowym w Ełku .

Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Lp. Imię i nazwisko Podpis czytelny Uwagi
1      
2      
3      
4      
5      
6      
7      
8      
9      
10      
11      
12      
13      

 

ZAŁĄCZNIK NR 2

 

Ełk, dn. ………………………

(miejscowość, data)

…………………………………

(pieczęć placówki)

 

 

 

 

………………………..……………….………………….

(dane jednostki Policji lub prokuratury)

ZAWIADOMIENIE

o popełnieniu przestępstwa /podejrzeniu popełnienia przestępstwa

Zawiadomienie o popełnieniu/podejrzeniu popełnienia w dniu …………………..….  w …………………………………………  przestępstwa …………………………………………………………… (rodzaj przestępstwa) na  szkodę ……………………………………………………………………..…., przez ………………………………………………………………………………… (dane sprawcy lub informacja, że sprawca nieznany) oraz wnoszę o wszczęcie w tej sprawie postępowania przygotowawczego.

Uzasadnienie 

(należy tu zwięźle opisać stan faktyczny oraz zachowanie sprawcy, które zdaniem zawiadamiającego nosi cechy przestępstwa i ewentualnie podać dowody na poparcie swoich twierdzeń)

 

 

……………………………………

(podpis zgłaszającego)

Załączniki:

(należy wymienić tutaj dokumenty, do których odnosiliśmy się w uzasadnieniu)

 

 

Załącznik

Zarządzenie nr …  Dyrektora …….w …….  z dnia ….

w sprawie powołania zespołu ds. przeglądu i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich

 

Na podstawie art.68 ust.1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz.900) i art.69 ust. 1 pkt 3 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U z 2023 r. poz. 1270) oraz art. 22c i art. 22b Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.)  i art. 7 pkt 6 Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606)  zarządzam co następuje:

  • 1.1. Powołuję zespół ds. przeglądu i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich w składzie:

Przewodniczący – Pan Sebastian Kosiorek – koordynator ds. antyprzemocowych w placówce;

Członek – Pani Wioleta  Książek – przewodnicząca Rady Rodziców;

Członek – Pani Monika Nagolska – przedstawiciel Rady Pedagogicznej;

Członek – Pani Katarzyna Lasota –  przedstawiciel administracji i obsługi placówki;

Członek – ……………………………………………………….. przewodnicząca Rady Wychowanków.

  1. Zespół opracuje regulamin swojej działalności i przedstawi dyrektorowi do akceptacji w terminie 7 dni od powołania.
  2. Zespół w terminie do dnia 1 września każdego roku przedstawi dyrektorowi plan pracy na dany rok szkolny, a w roku szkolnym 2023/24 plan zostanie opracowany do końca lutego.
  3. Zespól jest związany terminami i zapisami z standardów wprowadzonych Zarządzeniem nr …. dyrektora z dnia ….. .
  4. Zebrania zespołu są protokołowane.
  • 2. Ramowy regulamin stanowi zał.1 do zarządzenia.
  • 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 lutego 2024 roku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik: …

Regulamin zespołu d s. przeglądu i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich w Międzyszkolnym Ośrodku Sportowym w Ełku

 

  • 1. 1. Zespół d s. przeglądu i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich MOS Ełk w Ełku, zwany dalej zespołem,  jest organem kolegialnym placówki
    w zakresie przeglądu i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich, zwanych dalej standardami.
  1. Zebrania rady prowadzi jej przewodniczący, którym jest koordynator ds. antyprzemocowych.
  2. Obowiązek uczestniczenia w zebraniach Zespołu mają wszyscy członkowie Zespołu oraz osoby zapraszane przez przewodniczącego, w szczególności zgłaszające uwagi, wnioski czy rekomendacje do standardów.
  3. Przewodniczący zespołu na pierwszym zebraniu organizowanym przed rozpoczęciem roku szkolnego przedstawia harmonogram zebrań w danym roku szk.
  • 2.Przewodniczący Zespołu zobowiązany jest do:
  • przygotowania zebrania Zespołu,
  • powiadomienia o terminie i porządku zebrania,
  • prowadzenia zebrania,
  • egzekwowania od członków Zespołu działalności zgodnej z prawem w oświacie i statutem oraz standardami
  • 3. 1. Zebranie zespołu zwoływane jest przez przewodniczącego co najmniej na 5 dni przed datą zebrania wraz z podaniem projektu porządku obrad i projektu uchwał i wniosków.
  1. Zawiadomienie następuje w zwyczajowo przyjęty sposób informacji o terminie i planowanym porządku.
  • 4. 1. W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się organizowanie zebrań on-line.
  1. Przewodniczący ustala zasady głosowania podczas zebrania on- line, informując członków zespołu przed glosowaniem.
  • 5. Członkowie Zespołu zobowiązani są do
  • współtworzenia atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków,
  • przestrzegania postanowień prawa w oświacie,
  • czynnego uczestnictwa w zebraniach i pracach Zespołu,
  • przygotowywania się do zebrania zgodnie z jego porządkiem,
  • przestrzegania ww. regulaminu,
  • odnoszenia się do spraw merytorycznie.
  • 6. Zespół podejmuje swoje decyzje/wnioski na zebraniach, przy obecności zwykłej większości jej członków.
  • 7. Zebrania rady odbywają się w czasie pozalekcyjnym.
  • 8. Osoby obecne na zebraniu Zespołu są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na jej zebraniu, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
  • 9.1. Protokół sporządza protokolant wyznaczony przez przewodniczącego Zespołu na jej pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym.

2.Protokół z zebrania rady należy sporządzić w terminie  7 dni w pliku WORD.

  1. W protokole należy podać wynik głosowania i stwierdzenie, czy Zespół przyjęła decyzję/wniosek lub podjął ją czy też nie.
  2. Do protokołu należy dołączyć listę obecności na zebraniu i treść podjętych decyzji.
  3. Protokół jest podpisywany przez przewodniczącego i protokolanta.

6.Sprostowanie oczywistych pomyłek dokonuje protokolant poprzez przekreślenie błędnie wpisanego tekstu kolorem czerwonym, dokonanie wpisu właściwego i złożenie czytelnego podpisu – na dole protokołu wpisuje się, że dokonano (liczba) … poprawek, na stronie (nr.) …..,    w wierszu (nr.) ….. . Stwierdzenie to podpisuje przewodniczący Zespołu  i protokolant.

  • 10. 1. Regulamin został przyjęty przez Zespół na zebraniu w dniu …………
  1. Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem 20 maja 2024 roku.
  2. Zmian w Regulaminie Zespołu dokonuje zespół w drodze wniosku skierowanego do dyrektora celem akceptacji.

 

 

Przewodniczący zespołu

 

 

 

 

 

 

 

Prawa autorskie © MOS 2016

Facebook